ينتهي : 23-01-2025

العودة   منتديات شبكة المهندس > القسم الهندسي > استشارات هندسيه ( العمارة والديكور )

الملاحظات

استشارات هندسيه ( العمارة والديكور ) مخصص لتلقي الاسئلة و الاستفسارات و الطلبات

قديم 05-01-2009, 05:28 PM
الصورة الرمزية أم دحومي
أم دحومي أم دحومي غير متواجد حالياً
مشرفة هندسة البيوت السعيده

أم دحومي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حنونه96 مشاهدة المشاركة
اختى ريم الربى شجعتينى على فكرة تقسيم حمام الضيوف لجزئين منفصلين >>>(وحدة نفسها تعمل غرفة غسيل) بس هل مقاس غرفة الغسيل مناسب ولا صغير لايصلح؟؟

اختى أم دحومي.. الغسالة اتوماتيك يعنى رأيك اضعها بالمطبخ أحسن ما أصغر حمام الضيوف؟؟ المشكلة مش حابة انى آخد الملابس المطبخ

وفى انتظار باقى المهندسين واراءهم

فينك اخى للبناء فنون قوللى اقسم حمام الضيوف وأعمل غرفة غسيل بالمقاسات الصغيرة اللى ذكرتها ولا لأة الله يخليك

حبيبتي بما أنها اتوماتيك من رأيي خليها فالمطبخ أصل شكلها مش وحش وخسارة تخربي الحمامات عشانها..بس انتبهي من تسليك المواصير والتهريب لازم يكون عال العال عشان ماتبهذلك لما تفرغ الميه وماتطلعش بره<<انقلبت مصري ههه
والملابس مافيهاش اي مشكله لما بتوديها للمطبخ..<<فين العيب يعني!!
ربنا معاك ياست حنونه

قديم 05-01-2009, 11:09 PM
الصورة الرمزية حنونه96
حنونه96 حنونه96 غير متواجد حالياً
مهندس مشارك

حنونه96 is on a distinguished road

اختى العزيزة أم دحومي .. الأول الف شكر ليكى لذوقك واهتمامك .. وخلاص شجعتينى ما احطهاش ولا فى حمامى ولا فى حمام الأولاد فاضل كدة المطبخ او أقسم حمام الضيوف .. ما قلتيش رأيك فى فكرة التقسيم شكلها مش عاجبك صح؟؟

ياريت باقى اخوانى المهندسين يقولو برضه رأيهم عشان آخد القرار وبسرعة الله يخليكم

قديم 05-02-2009, 12:22 AM
الصورة الرمزية أم دحومي
أم دحومي أم دحومي غير متواجد حالياً
مشرفة هندسة البيوت السعيده

أم دحومي is on a distinguished road

بصراحه ياحنونه فكرة التقسيم مش خاشه مزاجي خااالص حيخرب شكل الحمام وبس لأنك بتضيعي عليكي فكرة تنسيق وتزيين الحمام بالفازات او الحركات الحلوة او اقل حاجه الاتساع وأخذ الراحه فالتنقل فالحمام..
بس مثل ماقلت لك فالمطبخ افضل ولو عاوزه تحليي من شكلها لبسيها قطعة بلاستيك مثل اللي بيفرشوها على طاولات الأكل بس مفصله خصيصا للغساله او انتي تقدري تبدعي فيها وجمليها بالحركات ..او خليها على حالها هي غساله يعني مش مصيبه..
وفالنهايه ليكي ذوقك الخاص واللي يريحك ياحبيبتي..يارب ترسي على بر وترتاحي ..اصل احنا يالنسوان بنفكر في حاجات مش عارفه هي طالعه منين ههههه
بالتوفيييق

قديم 05-04-2009, 05:43 PM
الصورة الرمزية حنونه96
مهندس مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم دحومي مشاهدة المشاركة
بصراحه ياحنونه فكرة التقسيم مش خاشه مزاجي خااالص حيخرب شكل الحمام وبس لأنك بتضيعي عليكي فكرة تنسيق وتزيين الحمام بالفازات او الحركات الحلوة او اقل حاجه الاتساع وأخذ الراحه فالتنقل فالحمام..
بس مثل ماقلت لك فالمطبخ افضل ولو عاوزه تحليي من شكلها لبسيها قطعة بلاستيك مثل اللي بيفرشوها على طاولات الأكل بس مفصله خصيصا للغساله او انتي تقدري تبدعي فيها وجمليها بالحركات ..او خليها على حالها هي غساله يعني مش مصيبه..
وفالنهايه ليكي ذوقك الخاص واللي يريحك ياحبيبتي..يارب ترسي على بر وترتاحي ..اصل احنا يالنسوان بنفكر في حاجات مش عارفه هي طالعه منين ههههه
بالتوفيييق

شكرا ليكى مرة تانية وهتقوليلى علينا ممكن اقعد طول الليل شاغلانى حاجة فى البيت افكر فيها زى حكاية الغسالة دى وربنا يريح بالنا يارب...
دلوقتى رأيك انى احطها فى المطبخ ورأى ريم الربى ان مقاس الحمام معقول لو قسمته

فينكم بقية اخوانى وفين آرائكم عايزة اقرر بسرعة

قديم 05-05-2009, 03:09 AM
ام سادة مكة ام سادة مكة غير متواجد حالياً
مهندس مشارك

ام سادة مكة is on a distinguished road

عزيزتي ..
لا تصغري حمام الضيوف لانه تحتاجي مساحة لديكورات وكماليات وموحلو الحمام حق الضيوف صغير
وخيار انك تضعيها في حمام الاولاد خطأ جدا جدا انا عندي اطفال ولا اشجعكابدا على هذا الخيار
وحمامك راح يكون دائما مكتوم من رايحة غسل الملابس والكلوركس والمنظفات حقت الغسيل .
الحل الثالث هو الافضل حيث يكون موقعها بالمطبخ بما ان عندك 7 متر * 4 تقدري تسوي غرفة الغسيل في نفس المطبخ راح اوضح لك بهذا الصورة في ايكا وانا كنت زيك محتارة في مكان الغسالةبسالحمد لله وجدت الحل حيث تكون عندي غرفة غسيل وكوي مخفية مش ظاهرة طبعا اللي في الصورة مطبخ بس انا راح اسويها مكان للغسيل والكوي والملابس المتسخة
ــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــ
ــــــــــــ

عذرا الصور هتطلع بالعكس معليش اهم شيء تكوني استفدتي ما عرفت اعدل الصور

دعواتك

(الهي هذه أزمة عقلتها بعقال مشيئتك وهذه أعباء ذنوبي درأتها بعفو رحمتك , وهذه أهوائي المضلة وكلتها الى جانب لطفك ورأفتك فاجعل اللهم صباحي هذا نازلاعلي بضياء الهدى وبالسلامة في الدين والدنيا ومسائي جنة من كيد العدى ووقاية من مترديات الهوى انك قادر اً على ما تشاء تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء بيدك الخير انك على كل شيئ قدير)
قديم 05-05-2009, 09:36 PM
الصورة الرمزية حنونه96
مهندس مشارك

اختى العزيزة ام سادة مكة
الله يكرمك دنيا وآخرة حلوة الصور ولو انى قلبت الجهاز عشان اشوفها لكن حلوة الفكرة.. طيب آخد جزء من المطبخ واقفله للغسالة بالزجاج زى الصورة احسن ولا بالطوب والسيراميك ولو عندك صور لنفس الفكرة تانى الله يخليك خلينى اشوفها

عموما كتر خيركم كلكم خلتونى استقر على وضعها بالمطبخ بس ناقص استقر على مكانها بالمطبخ وهحاول ارفق صورة للمطبخ عشان تساعدونى فى ترتيبه مع وجود الغسالة

قديم 05-06-2009, 04:00 PM
الصورة الرمزية ريم الربى
ريم الربى ريم الربى غير متواجد حالياً
مهندس موهوب

ريم الربى is on a distinguished road

أختي الكريمة حنونة .. في رأيي ان مطبخك ماشاء الله مساحته كويسة جدآ وممكن يستوعب الغسالة ، انا كنت عاوزة اضعها في المطبخ لكن مطبخي صغير وهاضيع مساحة انا محتاجاها إذا وضعت فيه الغسالة ، ممكن تدخلي على موقع اكيا وتنزلي البلانر وتصممي انتي المطبخ حسب إحتياجاتك وحسب الأجهزة التانية اللي هتحطيها ، انا لما قلتلك ان مساحة حمام الضيوف ممكن تكون صغيرة ، كان قصدي على الفكرة عمومآ ، إستخيري ربنا وبإذن الله تستقري على رأي وبمساعدة باقي الإخوة هنا ..

تحياتي

سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله وأكبر

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم صلي على محمد وعلى آله وصحبه وكل من إهتدى بهديه إلى يوم تقوم الساعة