مشاهدة النسخة كاملة : الطريقة الطولية أو العرضية في تركيب السيراميك

محب المساكين
04-02-2009, 11:37 AM
إخواني الكرام وقع اختياري على سيرامك جدران بمقاسات كبيرة مثل 30 *60 وأخرى 25*50 سؤالي ما أفضل طريقة للتركيب هل بطريقة طولية أو عرضية علما أن بلاط الأرضية 30*30 ودمتم بخير

وائل سيف النصر
04-02-2009, 11:59 AM
السلام عليكم
هناك طريقتان تتناسب مع السيراميك الذى تفضلتم بذكرة مع انى من انصار القاعدة التى على اساسها نعمل وهى يجب الا تزيد مساحة البلاطة عن عشر مساحة المكان المركب به يعنى اذا كان هناك غرفة بها اربعة اكتار فى اربعة امتار فانسب قياس لها هو اربعين سنتميتر على فى الارضية وان كانت ثلاثة امتار فى ثلاثة امتار تكون البلاط المناسب لها هو ثلاثين سنتيمتر
اما بالنسبة للحوائط ان كان هناك مطبخ ستة امتار ممكن ان نركب به بلاط فى الحائط ستين سنتيمتر اما ان كان ثلاثة امتار يكون السيراميك ثلاثين وهكذا ان كان هناك حمام صغير فيه مترين فانسب بلاط يكون 20 سم وان كام متر فانسب بلاط 10 سم وهكذا
هذه هى القاعدة فى الاختيار باللنسبة للمكان اما باللنسبة للالوان فيجب ان تتناسب مع جوا الديكور العام ان كان فى الغرف فيجب ان نراعى الوان الدهان والوان الستائر والمفروشات وان كان فى الحمام فيجب ان نراعى الوان طقم الحمام وطقم الاكسسوارات وحتى الوان ازرار ومفاتيح الكهرباء
اما عن السؤال
ففى حالة انكم تفضلتم بشراء السيراميك فالف مبروك عليكم اولا
ثانيا هناك طريقتين تتناسب معكم الطريقة الاولى هى الطريقة الطولية ختى يكون عرض السيراميك 30 سم يتمشى مع عرض الارضية بحيث تكون هناك خطوطا متصلة للفواصل
والطريقة الثانية هى ايضا طريقة طوليه ولكن السيراميك مثل الطوب يعنى ان ركبنا اول سيراميكه 60 سم ارتفاعها نبدىء بالاخرى عند منتصف الاخرى مثل بناء الطوب هذه الطريقه سوف تجعل الشكل اجمل ان كانت المساحة اصغر من السيراميك المطلوب اما ان كانت هناك رسمة او شكل يتكون بوجود السيراميك بجانب بعضة فلا انصح بالطريقة الثانية طبعا
ارجوا ان تكون المعلومة قد وصلت
تحياتى وتقديرى
وائل سيف النصر

ريم الربى
04-02-2009, 12:13 PM
بارك الله لك وبارك لنا في معلوماتك الغزيرة أخي الكريم وائل ، كنت بدأت مرحلة إختيار السيراميك ووقع إختياري على مقاس 50×25 ، لكن بعد ما قرأت رأيك سأغير حساباتي وإختياراتي ...

تحياتي لطارح الموضوع وللأخ الكريم وائل سيف النصر

وائل سيف النصر
04-02-2009, 12:24 PM
جزاك الله كل خير اختى ريم الربى والف مبروك للسيراميك وبارك الله لكى فى بيتك
ويالا اذكرى مقاسات الرسم بتاع سؤالك عن المدخل علشان نشترك انا والاخوة فى الرد عليكى

ريم الربى
04-02-2009, 12:29 PM
تشرفني بمشاركتك في موضوعي ، جزاك الله خيرآ على إهتمامك والمقاسات وضعت بالفعل في الرسم ، ستجدها في الموضوع بإذن الله ، لك كل الشكر .

محب المساكين
04-03-2009, 05:57 PM
أشكرك أخي وائل وأنتي ياأختي ريم ولكن الا يحتاج تركيب السيراميك بطريقة بناءالبلك إلى قص الكثير من السيراميك

وائل سيف النصر
04-03-2009, 08:00 PM
اخى الغالى محب المساكين لصق السيراميك بطريقة بناء البلوك اولا اقصدها بالطول وليس بالعرض علشان طبعا الطول فى هده الحالة هيكون 60سك والعرض 30 سك ويتمشى دلك مع مقاس ارضيتك
اما عن موضوع القص لو هو القص فقط فلا مشاكل فى القص
اما اذا كنت تثصد كمية الهالك من السيراميك فمكن ان تقيص اولا الحائط وتشوف اية الموضوع وتقولى وانا ادلك على انسب طريقة
تناسب مقساتك لانك ممكن تقسم البلاطة اتنين وفى هدة الحالة هيكون الهالك صفر وممكن لو هتقص من البلاطة مسلا 5سم ممكن
تثص من الخمسة وايضا تقسمها على اتنين
القص مافيش فيه مشكله ولكن الهالك وحساباته اعتقد انها المشكلة
مع انى اجدها مشكلة اخف من المنظر الذى قد يجعلك خسرت كل السيراميك ارجوا انك تكون فهمتنى
وائل سيف النصر

محب المساكين
04-04-2009, 02:45 AM
أشكرك أخي وائل على اهتمامك ومتابعتك لموضوعي ولكن لم أتخيل الشكل الذي سيظهر في النهاية فلو زودتني بصورة لطريقة التركيب هذه أكون شاكر لك ولك تحياتي

وائل سيف النصر
04-04-2009, 10:58 PM
الحبيب محب المساكين
ارجوا اعطائى مقاسات الحوائط عندك حتى استطيع ارشادك بالطريقة السليمة حتى لا تتوه منى
وائل سيف النصر

محب المساكين
04-06-2009, 02:36 AM
أخي وائل السلام عليكم / و إليك المقاسات
1-حمام رجال 9 * 2.60 = 23
2- حمام صالة 7.5 * 2.60 =19
3- حمام نساء 11* 2.90= 31
4- حمام جناح 12* 2.90= 34
شاكرا حسن تعاونك

وائل سيف النصر
04-06-2009, 11:49 AM
السلام عليكم اخى الحبيب
حضرتك اعطتنى المساحات وكميات اليراميك التى عندك فواضح انك اعتطنى محيط المكان مضروب فى ارتفاعة
وانا يا احى لم اقصد ذلك لكنى قصدت مقاس الجوانب التى نضع فيها السيراميك مقاس 30 *60
يعنى مثلا حمام الرجال ممكن يكون فية جانبين عرضهم 3 امتار وارتفاعهم 2.65 م انا عايز قياس كل الجوانب التى سوف تركب فيها ان شاء الله السيراميك مقاس 30 * 60

مسس شنطه
04-06-2009, 10:03 PM
بصراحه ثروه من المعلومات ...

جزاكم الله خير اثريتو الموضووع ..

المهندس

ودي اخذ رائك امس زرنا محلات السيراميك لشراء قيشاني المطبخ وسيراميك الارضيات ..

عجبتني المقاسات التاليه للمطابخ ..

20*20

10*10

الحزام 20 *7

ايهما افضل لمطبخ مقاسه 5*4.80

وهل برائك موضه الاحزمه راحت ...

وياليت تساعدني بصور لحمامات مقاس القيشاني 20*20 ..

وجزاكم الله خير ونفع الله بكم

محب المساكين
04-07-2009, 11:24 AM
الاخ وائل

السلام عليكم ..

وبعد هذآ مخطط تقريبي لحمام الرجال ( اعزك الله )

علماً اني اشتريت 23 متر سيراميك مقاس 30 * 60

http://www.almuhands.org/forum/imgcache2009/3/4446almuhands.org.jpg

وائل سيف النصر
04-07-2009, 12:12 PM
اخى الحبيب محب المساكين سلام الله عليك
حمامك تصميمة جميل وفريد كنت اتمنى انك توضحلى اماكن الباب والشباك واماكن التواليت والحوض وكنت اتمنى انة يكون عندك فجوات جدارية فى الجانب اللى قياسة 0.35سم وعلى نفس القياس فى منتصف الجانب اللى قياسة 1.63م ولكن مش مهم خلينا فى الواقع انت مش راسم الرسم بتاعك اسكيل ولكن انا فهمت الرسم بتاعك
اللى هيخلينا نضع لك اختيارات اخرى للتركيب
الخيار الاول
انك تجيب البلاطة اللى مقاس 0.30*0.60سم وتقصها على ثلاثة اجزاء بالعرض يعنى كل بلاطة تنتج ثلاث بلاطات مقاس 0.20*0.30سم
طبعا انت ارتفاع سقفك هو 2.65م مش عارف ده الارتفاع النهائى يعنى بعد تركيب البلاط ام الارتفاع قبل تركيبة عموما مش هيفرق كتير
كمان مهم اعرف هل هتركب كورنيشة جبس او ايطار خشبى بعد السيراميك يحبس على السيراميك ولا لا
المهم انا باقول انك تركب السيراميك على شكل الحجارة بالعرض بحيث يكون ارتفاع السيراميك عندك هو 0.20سم وعرضة 0.30سم طبعا بتبدا بنصف سيراميكة وطبعا انا باقول نصف سيراميكة بعد ما قصيت كل السيراميك وحولت مقاسة من 0.30*0.60سم الىسيراميك مقاسة 0.20*0.30سم يعنى هتبدا بنصف واحدة هيكون ارتفاعها 0.20 وعرضها 0.15سم وبعدين تاخد واحده 0.30 ثم 30 ثم 30 للاخر وفى المدماج او السطر اللى فوقة تبدا بواحده سليمة للاخر فهيعطيك الشكل مثل بناء الطوب
طبعا انت هتكلمنى عن التقطيع او القص هقولك لازم يكون عندك معلم سيراميك محترم ويكون معاه ماكينة قص محترمة علشان ما يبهدلكش الدنيا
كمان فى اكتر من طريقة تانية لو دى ماعجبتكش
ياريت تعطينى لو السيراميك والوان الاكسسوارات كمان هحاول اعملك رسم كروكى يوضحلك اكتر من طريقة تركيب اوعدك بكده بس استحملنى شوية وما تتسرعش فى التركيب كمان عايز اعرف لو نفس السيراميك متوفر منه الوان اخرى ولو عندك اماكنية انك تشترى مترين تلاته من لون تانى اطعملك بيهم الشغل فيكون جميل
وان شاء الله اوعدك اكون معاك للاخر
اخوك وائل سيف النصر

محب المساكين
04-07-2009, 08:04 PM
أخي وائل مساء سعيد ..

لقد اطلعت على افكارك وأشرك جزيل

الشكر ومسألة قص السيراميك إلى

مقاسات صغيره أمر صعب حيث

اننا اشترينا المقاسات الكبيرة رغبةً

فيها علما أن الألوان ( بني , سكري ,)

وبينهما حزام مزخرف من نفس المقاس

يميل إلى البني المحروق وسيكون