مشاهدة النسخة كاملة : المحرك الدوار rotary engine


انسـHumanـان
11-01-2005, 11:59 PM
AS RECEIVED




A rotary engine is an internal combustion engine, like the engine in your car, but it works in a completely different way than the conventional piston engine.
In a piston engine, the same volume of space (the cylinder) alternately does four different jobs -- intake, compression, combustion and exhaust. A rotary engine does these same four jobs, but each one happens in its own part of the housing. It's kind of like having a dedicated cylinder for each of the four jobs, with the piston moving continually from one to the next.

The rotary engine (originally conceived and developed by Dr. Felix Wankel) is sometimes called a Wankel engine, or Wankel rotary engine.

The Basics
Like a piston engine, the rotary engine uses the pressure created when a combination of air and fuel is burned. In a piston engine, that pressure is contained in the cylinders and forces pistons to move back and forth. The connecting rods and crankshaft convert the reciprocating motion of the pistons into rotational motion that can be used to power a car.
In a rotary engine, the pressure of combustion is contained in a chamber formed by part of the housing and sealed in by one face of the triangular rotor, which is what the engine uses instead of pistons.
The rotor follows a path that looks like something you'd create with a Spirograph. This path keeps each of the three peaks of the rotor in contact with the housing, creating three separate volumes of gas. As the rotor moves around the chamber, each of the three volumes of gas alternately expands and contracts. It is this expansion and contraction that draws air and fuel into the engine, compresses it and makes useful power as the gases expand, and then expels the exhaust



المحرك الدوار هو محرك احتراق داخلي مثل المحرك الذى في سيارتك و لكنه يعمل بطريقة مختلفة تماماً عن محرك المكبس العادي.
في محرك المكبس نفس حجم مساحة (الاسطوانة) تعمل مهام مختلفة بالتعاقب وهي :
1-امتصاص , 2-الضغط , 3-احتراق , 4- نفث(تفريغ)
المحرك الدوار يؤدي نفس هذة الاربع الوطائف و لاكن كل في جزء خاص به في الالة. و هو نوع مثل امتلاك اسطوانة لكل من الاربع الوطائف مع حركة المكبس باستمرار من الاول الى التالي.
المحرك الدوار اخترع و طور بواسطة الدكتور (Felix Wankel) و لذلك يطلق عليه محركwankel
او محرك wankel الدوار.
الاساسيات:
مثل محرك المكبس, المحرك الدوار يستعمل الضغط المتولد من حرق مركب الهواء و الوقود. الضغط يتم احتوائه في اسطوانات و يسرع المكبس لينحرك للخلف فصاعداً. القضبان المتصلة و العمود المرفق يحول الحركة التبدلة او المترددة للمكبس الى حركة دائرية التي من الممكن استخدامها لتزويد السيارة بالطاقة.
في المحرك الدوار الضغط المتولد من الاحتراق يتم احتوائه في حجرة تتكون من من جزء من الالة محكمة الاغلاق بواسطة احد اضلاع المثلث الدوار الذى يستخدمه المحرك بدلا من المكبس.
الدوار يتبع طريق يبدو كمثل شيء انت قد تنشئه مع راسم التنفس. الممر يعمل على المحافطة على ثلاث قمم من الدوار في اتصال مع الالة, يعمل ثلاث مقادير منفصلة من الغاز .
اثناء حركة الدوار حول الغرفة , كل من الثلاثة احجام من الغاز تتوسع و تنكمش بالتعاقب, و هذا الانكماش و الاتساع هو الذى يجدب الهواء و الوقود الى المحرك, و يضغطه و يقوم بتكوين طاقة مفيدة اتناء تمدد الغازات ثم يطرد او ينفت العادم.

http://static.howstuffworks*****/gif/rotary-engine-intro.jpg

نمر بن عدوان
11-12-2005, 07:19 AM
تسلم اخي الحبيب انسان على هذه المعلوما الرائعة
والجميلة وتقبل فائق احترامي

انسـHumanـان
11-17-2005, 08:49 AM
كونك صاحب الرد الوحيد

فهذا يعني أن أعضاء المنتدى

لا يريدون من هذا المزيد

راعي الإبل
11-29-2005, 03:12 PM
ماشاء الله عليك اخي انسان

ملم بكل شيء

حتى الهندسة الميكانيكية ...

تسلم أخي على هذه المعلومة وأول مرة اعلم عن وجود هذا المحرك

بقي أن نعرف عن إستخدامات هذا المحرك وفي أي الألات يعمل

وهل جرب في السيارات .

لك عاطر تحاياي

مغليك راعي

..
.

انسـHumanـان
01-14-2006, 11:13 AM
شكرا لك راعي على حضورك

وأبشر بالمزيد في هذا المجال

أخوك

إنسـHumanــان